KOUČOVÁNÍ DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH
Naslouchání, podpora, hra
Nabídka je určená dětem od 10 let.
- Podpora sebevědomí a sebehodnoty
Pomáhám dětem rozvíjet pozitivní přístup vnímání sebe sama, učit se vážit si vlastních schopností a hodnotit úspěchy, byť i malé. Pracujeme na tom, aby děti věřily ve vlastní možnosti a uměly čelit výzvám.
Pro koho: Pro děti, které se cítí nejisté, mají nízké sebevědomí, nebo mají tendenci se podceňovat.
- Zvládání emocí a zvládání stresu
Pomáhám dětem pochopit a pojmenovat své emoce, učit se, jak reagovat na nepříjemné pocity, a jak zvládat stres. Používáme jednoduché techniky, jako je hluboké dýchání, vizualizace a krátká cvičení.
Pro koho: Pro děti, které mají problémy se zvládáním hněvu, strachu nebo smutku.
- Rozvoj komunikačních a sociálních dovedností
Zaměřujeme se na zlepšení komunikace s vrstevníky i s dospělými, učíme se základům naslouchání, kladení otázek a vyjadřování vlastních pocitů a potřeb. Tímto způsobem pomáhám dětem získat sebedůvěru v komunikaci a posilovat mezilidské vztahy.
Pro koho: Pro děti, které mívají problémy s komunikací, bývají plaché, nebo se potýkají s obtížemi v kolektivu.
- Podpora při řešení konfliktů a spolupráce
Pracujeme se schopností efektivně řešit konflikty, učíme se zvládat rozdílné názory, hledat kompromisy a řešit spory s vrstevníky či dospělými. Učíme se, jak konstruktivně komunikovat v náročných situacích.
Pro koho: Pro děti, které mají problémy s řešením konfliktů nebo pro děti, které se snadno zapletou do hádek.
- Zvládání školních úkolů a organizačních dovedností
Společně pracujeme na zlepšení organizace času a zvládání úkolů. Rozvíjíme schopnost soustředění a zvládání školní zátěže. Pracujeme na efektivním naplánování úkolů, stanovení cílů a na vytvoření systému, který dětem pomůže zvládat školní povinnosti.
Pro koho: Pro děti, které mají potíže s koncentrací, s plněním školních úkolů a rychle se cítí zahlcené.
- Podpora při zvládání změn a přechodů
Pomáhám dětem přizpůsobit se změnám, jako je nástup do nové školy, stěhování, nebo změny v rodině. Učíme se zvládat stres spojenými s novými situacemi, vyjadřovat obavy a nalézat bezpečí v nových prostředích.
Pro koho: Pro děti, které čekají na terapii kvůli úzkostem spojeným se změnami, nebo pro děti po terapii, které se musí přizpůsobit novým podmínkám a potřebují podporu v adaptaci.
- Sebepoznání se seberozvoj
Pomáhám dětem lépe porozumět svým zájmům, hodnotám a schopnostem, učíme se rozvíjet pozitivní pohled na život a plánovat budoucí kroky, ať už ve škole nebo v osobním životě. Práce se zaměřuje na posílení vnitřní motivace a hledání radosti z poznávání sebe.
Pro koho: Pro děti, které se potřebují více poznat, chtějí si uvědomit své silné stránky a potřebují podporu při hledání cílů a motivace.
- Podpora při rozvíjení kreativity
Pomáhám dětem rozvíjet kreativitu a najít způsoby, jak se vyjídřit, ať už skrze kreslení, psaní, tanec, hudbu nebo jiné formy tvoření. Tyto aktivity nejen podporují seberealizaci, ale i snižují stres a pomáhají zvládat emoce.
Pro koho: Pro děti, které potřebují bezpečný prostor pro kreativní vyjádření, nebo pro ty, kterým kreativní aktivity mohou pomoci zvládat stres a zlepšují jim náladu. Hodí se jako podpora po terapii.
- Budování pozitivního vztahu k sobě i k okolí
Pomáhám dětem pochopit, jak si vážit sama sebe a zároveň rozvíjet zdravý vztah k okolí. Učíme se být laskavý k sobě i k druhým, rozvíjet empatii a být vděční za maličkosti.
Pro koho: Pro děti, které mají problémy s přijetím sebe nebo se vztahy s druhými.
ROZDÍL MEZI KOUČOVÁNÍM A TERAPIÍ
Vážené rodiče, často se setkávám s otázkou, jaký je rozdíl mezi koučováním a psychoterapií u dětí a mladistvých. Ačkoliv se obě metody zaměřují na podporu dítěte, liší se svým cílem, přístupem a zacílením na různé oblasti života. Je důležité pochopit, že koučování nemůže nahradit psychoterapii, ale může se s ní velmi účelně doplňovat.
1. Koučování: Zaměření na budoucnost, změnu a růst kompetencí
Koučování je proces, který se zaměřuje na rozvoj potenciálu dítěte a jeho směřování k cílům. S dětmi pracuji na hledání řešení, posilování sebedůvěry a motivace. Hlavní charakteristiky koučování jsou:
- Zaměření na budoucnost: Koučování se nesoustředí na řešení minulých problémů, ale na budování schopností a strategií pro dosažení cílů.
- Praktický přístup: Kouč pomáhá dítěti formulovat cíle, zlepšit plánování a sebeřízení, což může vést k lepšímu zvládání školních či osobních výzev.
- Podpora a motivace: Koučování vytváří bezpečný prostor, kde se dítě cítí podporováno a vedené k hledání vlastních řešení.
Mým cílem je vést dítě k vědomé sebereflexi a aktivnímu přístupu k životu, což může mít dlouhodobý pozitivní dopad na rozvoj vašeho dítěte.
2. Psychoterapie dětí: Zaměření na léčbu a hlubší problémy
Psychoterapie je léčebný proces, který se zaměřuje na řešení psychických problémů nebo emočních potíží. Terapeut se snaží odhalit hlubší příčiny obtíží dítěte, často pracuje s minulými zkušenostmi a pomáhá dítěti zvládat těžkosti. Hlavní charakteristiky psychoterapie jsou:
- Zaměření na problém a jeho příčiny: Terapeut se soustředí na léčbu psychických potíží, jako jsou úzkosti, deprese, trauma, poruchy chování nebo vztahové problémy.
- Diagnostika a léčba: Psychoterapie může zahrnovat diagnostiku a terapeutické intervence, které pomáhají dítěti zpracovat obtížné zážitky a regulovat emoce.
- Dlouhodobější práce: Terapie často vyžaduje delší časový horizont a intenzivnější spolupráci.
Psychoterapie je nezbytná, pokud dítě:
- Prožívá silné emoční potíže, které narušují jeho každodenní fungování.
- Má problémy spojené s traumaty, úzkostmi nebo depresemi.
- Potřebuje odbornou pomoc při zvládání duševních onemocnění.
3. Koučování jako doplněk, ne náhrada terapie
Koučování a psychoterapie se mohou vzájemně doplňovat, ale nejsou zaměnitelné. Koučování je vhodné pro děti, které potřebují podporu při dosažení nějaké změny nebo hledání motivace, ale nemají závažné psychické problémy. Pokud má dítě hlubší emoční potíže nebo psychické obtíže, je nutné obrátit se na psychoterapeuta.
Koučování může přesto sehrát klíčovou roli v tom, že pomůže dítěti:
- Najít vnitřní zdroje síly a naučit se zvládat aktuální výzvy.
- Zlepšit sebedůvěru a dovednosti, které přispějí ke stabilizaci situace.
- Soustředit se na řešení a pokrok, což může podpořit celkovou pohodu dítěte.